+370 685 21206
Kaip išsirinkti kelio užtvarą?
Lietuvoje yra apie 10 kelio užtvarų užsienio gamintojų. Užtvarų asortimentas yra apylygis. Užtvaro patikimumą nulemia užtvaro gamyboje panaudotų medžiagų kokybė. Užtvarai nusidėvi, todėl svarbu pasidomėti kaip įmonėje, iš kurios perkate, organizuota serviso tarnyba ir atsarginių dalių tiekimas. Renkantis užtvarą reikėtų žinoti pravažiavimo plotį bei eismo intensyvumą. Praneškite mums šiuos duomenis ir mes padėsime išsirinkti tinkamiausią užtvarą. Daugiau informacijos yra lapo apačioje*.
Labai svarbu iš pirmo karto teisingai apskaičiuoti pravažiavimo užtveriamos dalies ilgį, o tai reiškia ir karties (svirties) ilgį. Reikėtų atsižvelgti ir į pėsčiuosius bei nestandartinių matmenų krovinį ar specialios paskirties transportą. Tai svarbu todėl, kad pasikeliančiose kelio užtvaruose nenumatyta galimybė keisti karties ilgį. Net ir nežymiai patrumpinus arba pailginus kartį - užtvaras išsibalansuoja, nustoja veikti jo saugos elementai, užtvaras užstringa, deja užtvaro balansavimo ribos vos keli procentai.
Svarbu iš anksto pasirinkti pakeliamo kelio užtvaro karties priedus, kurie įtakoja karties svorį bei triukšmingumą:
Tai apsauginės spalvotos karties gumos (guminės juostos, viena arba dvi),
Kilnojama lanksčioji arba nelanksti karties atraminė kojelė,
Grotelės (tvorelė) po kartimi, kurios mažina galimybę palįsti po nuleista kartimi,
žybsinčios signalinės lemputės ant karties.
Svarbų iš anksto pasirinkti kelio užtvaro karties formą atsižvelgiant į vėją ir skersvėjį.
Keturkampio skerspjūvio ilgesnės kartys yra pigesnės, tačiau jos neatlaiko vėjo gūsių, linksta, linguoja, užsidarant nepataiko į karties gaudyklę, kelia triukšmą ir labai susilpniną kelio užtvaro tvirtinimą ir visą konstrukciją.
Ovalo (apvalaus) skerspjūvio formos kartys atsparesnės vėjo gūsiams, tačiau jos yra brangesnės.
Svarbu teisingai ir su atsarga apskaičiuoti eismo intensyvumą pro būsimą kelio užtvarą, o tai reiškia automatinio kelio užtvaro intensyvumą. Tai svarbu, nes vieni kelio užtvarai skirti tik 3...5 nepertraukiamiems ciklams ir po to turi būti apie 10...15 minučių pauzė, o kiti gali visą parą nepertraukiamai veikti. Atitinkamai skiriasi ir kelio užtvarų kaina. Viršijus leistina intensyvumą, kelio užtvaro variklis perkaista ir nebeveikia. Jei intensyvumas viršijamas dažnai, tai kelio užtvaras gali sugesti arba ženkliai sumažės jo resursas.
Svarbu pasirinkti automatinio šlagbaumo užsidarymo kryptį. Būna, taip vadinami, kairiniai arba dešininiai šlagbaumai. Tai svarbu ne tik dėl estetinių priežasčių. Bene svarbiausia kai pakeliamas šlagbaumas montuojamas prie pat tvoros arba sienos ir tuomet turi būti laisva prieiga avariniu atveju atrakinti sankabą ir atlikti remonto darbus.
Svarbu nepamiršti, jei kelio užtvaro karties ilgis viršija aukšti iki lubų, tuomet galima panaudoti karties sulenkimo mechanizmą.
Kelio užtvaro pamatas turėtų būti ne tik labai tvirtas. Labai pageidautina, kad į pamatą būtų įlieta taip vadinama užtvaro liniuotė su ankeriais. Tai ypatingai sustiprina ir prailgina užtvaro tarnavimo laiką. Be to, ypač pageidautina kad pamatas būtų iškeltas bent 10 cm arba pagal poreikį virš dangos, kad ant pačio pamato ir kelio užtvaro dugno nesikauptų vanduo, sniegas, ledas, druskos kurios sugadina ankerius, veržles, kabelius bei žemai sumontuotą elektronikos valdymo bloką. Pamate ir liniuotėje turėtų būti numatytos angos kabeliams.
Automatiniai kelio užtvarai dažnai nukenčia nuo susidūrimų su automobiliais. Todėl aplink kelio užtvarą verta įbetonuoti labai patvarius ryškiai ženklintus apsauginius stulpus. Tokių stulpų kaina akivaizdžiai mažesnė nei automatinio užkardo, ir išvengiamos prastovos dėl jo remonto.
Automatiniuose kelio užtvaruose, kurie įrengiami automobilių stovėjimo aikštelėse, pravartų naudoti tik kokybiško kintančio kodo radijo įrangą. Jos kaina didesnė, tačiau ir pultelių padirbimo tikimybė yra mažesnė, bet ne 100%. Galima naudoti ir GSM vartų valdiklius, tačiau jų kaina ženkliai didesnė ir būtina paskirti administratorių, kuris nuolat turės bendrauti su vartotojais ir mokės aptarnauti GSM vartų valdiklį. Administratoriaus darbo kainą reikėtų teisingai apskaičiuoti, vertinant kas yra pigiau ar pulteliai ar GSM valdiklis. Be to GSM valdiklis ženkliai dažniau genda nei paprasta radijo įranga su pulteliais.
Renkantis fotojutiklius (fotoelementus) svarbu žinoti:
Ilgaamžiškiausi yra firminiai fotojutikliai sujungti laidais. Tačiau jie reikalauja kabelių tiesimo po važiuojamąja kelio danga. Tai reiškia kelio dangos išardymą ir jos atstatymą. O tai didina pakeliamo kelio užtvaro įrengimo kainą. Aplamai, dėl įvairių aplinkybių reikėtų montuoti bent trys fotojutiklius (fotoelementus): vieną po kartimi ir po vieną iš kiekvienos užtvaro pusės toliau nuo pačio kelio užtvaro atsižvelgiant į judančių objektų greitį. Fotojutiklių išdėstymas turi būti toks, kad užtvaro mechanizmas ir eismo dalyvis suspėtų saugiai sureaguoti.
Jeigu kelio dangos negalima ardyti ir jei atstumas tarp fotojutiklių nedidelis (iki 3 metrų), tuomet tinka atšvaitiniai fotojutikliai. Jie yra brangesni. Deja šiuo metu rinkoje esantys atšvaitiniai fotojutikliai gali veikti didesniu atstumu, tačiau labai nepatikimai.
Neardant kelio dangos, galima naudoti baterinius fotojutiklius (fotoelementus). Jų kaina taip pat didelė. Jie gali veikti 10 metrų atstumų. Pagrindinis trūkumas toks, kad naudojant net ir pačias kokybiškiausias šarmines baterijas, jas reikės keisti maždaug kas 15 mėnesių. Antras trūkumas - tokie fotojutikliai lėčiau reaguoja į kliūtį. Jei pravažiavimas yra siauras ir kiek greičiau važiuoja sunkvežimis, tai yra didesnė tikimybė, kad kartis užkabins sunkvežimio viršų. Tokiu atveju reikia montuoti keletą fotojutiklių iš kurių du yra abipus ir toliau nuo kelio užtvaro, o vienas po kartimi. Rinka ir technologijos vietoje nestovi, tikslios informacijos teiraukitės pardavėjų.
Nepamirškime, jei pravažiavimas platus, pavyzdžiui 6...7 metrai ar daugiau, kartais apsimoka sumontuoti du mažesnius automatinius kelio užtvarus, nei vieną didelį. Tokiu atveju galima sinchroniškai valdyti du užtvarus arba kiekvieną atskirai. Tai susiję su eismo ypatumais, su ilgų karčių eksploatavimo ypatumais, vėjo stiprumu... be to, pastebėjome, kad mažesni kelio užtvarai yra patikimesni už didelius. Rinkoje mažų užtvarų yra ženkliai daugiau, o jų servisas yra paprastesnis bei pigesnis.
Jeigu pakeliamo šlagbaumo kartis yra iki 4-ių metrų ilgio, tai dažniausiai jai nereikalinga atraminė kojelė, nebent vandalai gali siūbuoti kartį. Tuomet kitoje pravažiavimo pusėje reikėtu numatyti stulpelį fotojutikliui. Jei naudojama kilnojama karties kojelė, tai fotojutikliai (fotoelementai) montuojami šiek tiek šone, kad svyruojanti karties kojelė neužstotų fotojutiklių spindulio. Jei kartis ilgesnė nei 4-i metrai visuomet reikėtų naudoti arba kilnojamą kojelę arba stovą (atramą) su gaudyklę. Šis stovas naudojamas ir fotojutikliui.
Automatiniai kelio užtvarai skirstomi pagal karties (svirties) ilgį. Kiekvieno gamintojo kelio užtvaro karties ilgis yra kitoks nuo 2-jų iki 12-os metrų maždaug kas pusę metro (maždaug 2m, 2,7m, 3m, 3,5m, 4m, 4,7m, 5m, 6m, 8m, 12m). Kiekvienas užtvaras pritaikytas veikti tik su tam tikro ilgio ir svorio kartimi. Užtvaras su per ilga kartimi ir užtvaras su per trumpa kartimi tiesiog neveiks!!! Norint, kad užtvaras gerai veiktų būtina subalansuoti kartį. Tai daroma reguliuojant spyruoklių, kompensuojančių karties svorį, įtempimą. Reguliavimo ribos yra labai siauros (maždaug +- 5%), Todėsvarbu teisingai pasirinkti užtvarą pagal karties ilgį. Automatinio kelio užtvaro kaina labiausiai priklauso nuo karties ilgio. Kuo ilgesnė kartis (svirtis, “ranka”), tuo brangesnis užkardas.
Kelio užtvarai skirstomi pagal intensyvumą. Viršijus leistiną intensyvumą pakeliamo kelio užtvaro variklis perkaista ir nebeveikia. Daug kartų viršijus intensyvumą sugenda variklis, sumažėja užtvaro resursas. Intensyvumas, tai rodiklis išreikštas procentais ir intensyvumo reikšmė dažniausiai būna nuo 30% iki 100 %. Intensyvumo sąvoką kiekvienas gamintojas apibrėžia skirtingai, todėl būtina vadovautis gamintojo technine dokumentacija, instrukcijomis. Automatinio kelio užtvaro kaina dar priklauso nuo intensyvumo. Kuo jis didesnis, tuo brangesnis užkardas.
Jeigu kelio užtvaras padaro vieną ciklą, tai po jo turi būti dviejų ciklų trukmės pauzė.
Jeigu padaro du nepertraukiamus ciklus, tai po jų turi būti keturių ciklų trukmės pauzė.
Jeigu padaro trys nepertraukiamus ciklus, tai po jų turi būti šešių ciklų trukmės pauzė.
Jeigu padaro penkis nepertraukiamus ciklus, tai po jų turi būti dešimties ciklų trukmės pauzė.
Primename, tai tik intensyvumo savokos paaiškinimas, o ne tikslūs gamintojo nurodymai. Primename, kad intensyvumas dar priklauso nuo karties judėjimo greičio: kuo didesnis greitis, tuo ilgesnė pauzė.
Intensyvumas dar labai priklauso nuo aplinkos temperatūros: kuo ji didesnė, tuo ilgesnė pauzė.
Su 24V DC varikliais - kelio užtvaro intensyvumas apie 70...100%.
Su 220V AC varikliais - kelio užtvaro intensyvumas apie 30...50%.
Mūsų manymų visi firminai kelio užtvarai yra geri. Taip yra todėl, kad kelio užtvarai naudojami ten kur yra pats didžiausias eismas, o tai prilygsta pramoniniams objektams. Todėl kelio užtvarų gamintojai labiau stengiasi išsaugoti savo reputaciją.
“Blogu” kelio užtvaru taps tik toks užtvaras, kuris nepritaikytas veikti duotose sąlygose, nekokybiškai sumontuotas, neteisingai sureguliuotas.
Korpusas
Variklis
Reduktorius
Kartis keturkampė
Integruotas elektroninis valdymo blokas
Mygtukas, mygtukų blokas.
Kelio užtvaras, pakeliama kelio užtvara, pakeliami kelio užtvarai, automatiniai kelio užtvarai, kelio užkardas, kelio užkarda, kelio buomas, barjeras, kelio barjerai, šlagbaumas,
Kairinis arba dešininis užtvaras, užkardas, šlagbaumas,
Užtvaro karties (svirties) ilgis, užtveriančios “rankos” ilgis,
Užtvaro naudojimo intensyvumas
Pravažiavimo plotis
Karties atraminė kojelė, atrama kelio užtvaro svirčiai
Stulpelis fotojutikliui
Kilnojama karties atraminė kojelė, mobili slakbaumo svirties atrama,
Karties forma keturkampė arba apvali
Sulankstoma (lankstoma) užtvaro kartis
Karties apsauginė guma, guminė juosta,
Karties grotelės, tvorelė kelio užtvarui užkardui,
Karties žybsinčios lempos, signalinės lemputės, švyturėlis, švyturėliai
Užtvaro žybsinti signalinė lempa
Betoninis užtvaro pamatas
Užtvaro sankaba, sankabos raktas,
Kelio užtvaro elektroninis valdymo blokas,
Apsauginiai fotojutikliai, fotosensoriai, fotoelementai,
Apsauginiai atšvaitiniai bateriniai fotojutikliai
Automatinio kelio užtvaro apsauginė indukcinė magnetinė kilpa, indukcinis magnetinis jutiklis
Radijo įranga, radijo imtuvas, pulteliai, antena
Automatinio pakeliamo kelio užtvaro kortelių skaitytuvas, kodinė spyna
Užtvaro šlagbaumo GSM vartų valdiklis mobiliuoju telefonu Eldes Teltonika
Užtvaro šviesoforas
Kelio užtvaro kabelių tiesimas
Kelio užtvaro instrukcija
Baisheng, Barduva, Barema, Beninca, Bft, Albra, Came, Chamberlain, Darus, Daspi, Ditec, Dextera, Ekspertai, Elvox, Eurolaikas, Faac, Fauga, Genius, Gibidi, Home, Hormann, Hormann Baltic, Idomus, Key, Life, Liftmaster, Marantec, Mhouse, Montvila, Moovo, Motorlift, Nice, Normstahl, Novoferm, Novotecnica, Proget, Proteco, Rib, Roger, Ryterna, Somfy, Sommer, Stagnoli, Tau, Termoliuksas, Tormatic, V2, Vartonas, Vartų Rojus, varturojus.lt, varturojus.eu, Vartų Sistemos, Vartų Spektras, Vartų Technika, Vartvila, visipulteliai.lt, Wisniowsky.
Automatiniai kelio užtvarai Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Panevėžys, Marijampolė, Utena, Molėtai, Šiauliai, šlagbaumai Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Panevėžyje, Marijampolėje, Utenoje, Molėtuose, Šiauliuose.
*Svarbi pastaba. Informacija ruošiama. Visos pateiktos raidės ir jų junginiai yra panašūs į tekstą, tačiau jis neskirtas skaitymui ir neskirtas svetainės lankytojams.