+370 685 21206
Vartų gedimo atveju, dažniausiai teiraujatės ar turime atsarginių dalių. Taip, turime. Jų yra labai daug. Todėl būtina patikslinti atsarginės dalies gamintojo pavadinimą, produkto modelį. Gal būt turite produkto instrukciją arba galite padaryti nuotraukas bei mums jas atsiųsti. Be to, kai kurios atsarginės dalys yra universalios ir tinka įvairiems gamintojams. Skambinkite - padėsime išsirinkti.
Vartų sekcijos.
Sekcijas apibūdina rūdijantis arba nerūdijantis metalas, sekcijų matmenys, tekstūra, raštas, spalva ir profilio forma. Kiekvienas gamintojas turi savitą sekcijos profilio formą, todėl kitų gamintojų sekcijos nebetiks. Be to, net ir vienas gamintojas įvairiais metais gamina skirtingų profilių ir tarpusavyje nesuderinamų profilių sekcijas. Pagal sekcijų profilio formą jos dar skirstomos į paprastas ir padidinto saugumo, taip vadinamos, pirštų neprispaudžiančias sekcijas.
Vartų langai ir dekoracijos.
Į vartų sekcijas gali būti įmontuoti langai. Jų yra labai daug rūšių. Langai skiriasi matmenimis, forma, skaidrumu, perimetro apdaila. Vietoje langų į sekcijas galima įmontuoti įvairius dekoro elementus. Reikėtų vadovautis vartų sekcijų gamintojų katalogais.
Vartų ventiliacinės grotelės.
Ventiliacinių grotelių naudojimas priklauso nuo patalpos paskirties ir užsakovo pageidavimo. Jos būna su sklendėmis ir be jų. Ventiliacinių grotelių yra įvairių matmenų ir kelių standartinių spalvų. Dažniausiaiventiliacinės grotelės įmontuojamos į vartų apatinę sekciją. Montuojant groteles būtina atsižvelgti į galimybę įsilaužti pro vartus.
Vartų lankstai.
Sekcijų profilio forma ties lenkimo linija nulemia lankstų formą. Skirtingų vartų, skirtingi lankstai. Jie labai panašūs, todėl keičiant juos reikia tiksliai matuoti ir nepamiršti pamatuoti lenkiamos vietos diametrą bei galimybę juos sutepti. Be to lankstai būna padaryti iš paprasto arba nerūdijančio metalo.
Vartų ratukai.
Skirtingų gamintojų ratukai yra labai panašūs, tačiau tarpusavyje nepakeičiami, net jei ratukas “lenda” (dėl padidėjusio laisvumo padidėja tikimybė iškristi iš kreipiančiųjų). Svarbiausi matmenys yra ašies ir ratuko išorinis diametras, ašies ilgis, ratuko storis. Ratukai būna padaryti iš įvairaus patvarumo plastiko, paprasto arba nerūdijančio metalo, su guoliu arba be jo.
Vartų ratukų laikikliai.
Vidurinių sekcijų ratukų laikikliai yra vienodi, o apatinės ir viršutinės sekcijos ratukų laikikliai labai skiriasi. Keičiant juos svarbus visi matmenys, tiksli forma ir metalas iš kurio jie padaryti (paprastas ar nerūdijantis). kartais, vizualiai skirtingų gamintojų ar skirtingų metų ratukų laikikliai labai skiriasi, tačiau įdealiai atitinka vartų sekcijų profilius ir jų lenkimo kampus.
Vartų spyruoklės.
Spyruoklės skirtos vartų sekcijų (su visais jų priedais) svorio kompensavimui. Vartuose jų būna 1-2-3-4. Pagrindinė spyruoklių savybė yra jų cikliškumas. Gamintojai šį skaičių nurodo gana tiksliai, todėl nutrūkus vienai spyruoklei, verta iš karto keisti abi spyruokles. Galima pagaminti įvairaus cikliškumo spyruokles. Dažniausiai jis būna 15000...100000 ribose. Nesudėtinga savarankiškai paskaičiuoti, kokių vartų spyruoklių jums reikia.
Keičiant spyruokles, svarbu žinoti jų veleno diametrą bei iš kurios spyruoklės pusės tvirtinamas kronšteinas(kairinė ar dešininė spyruoklė). yra ir kitų svarbių niuansų, kuriuos geriau aptarti su spyruoklių gamintojais. Svarbu nurodyti spyruoklių metalo savybes (juodo metalo, cinkuotos ar kitoks), bei spyruoklių apsaugos būdą bei apsaugų matmenys.
Jei, dėl intensyvaus eismo parkinge, spyruoklės dažnai keičiamos, gal būt verta jas užsakyti iš anksto ir savarankiškai saugoti, nes spyruoklės negali būti pagamintos nedelsiant.
Vartų būgnai.
Pakeliamų vartų būgnai genda retai. Juos keičiant, svarbus gamintojo kodas įpresuotas į būgno metalą.
Jei tokio kodo nėra, teks apibūdinti jo formą, kokio diametro velenas, kokio diametro trosas, kurioje pusėje ir kur sumontuotas, sukimosi kryptį, jo matmenys, troso tvirtinimo būdą, tvirtinimo būdą prie veleno.
Vartų trosai.
Skirtingų gamintojų trosai labai skiriasi. Kuo plonesnės troso gyslos, tuo jis labiau atsparesnis lankstymui. Trosai skiriasi metalo savybėmis (paprasto metalo, nerūdijančio arba kitoks). Skirtingi troso diametrai nulemia troso atsparumą svorio jėgai. Trosų diametrai standartizuoti. Jų diametras turi atitikti vartų būgnų grioveliųmatmenys. Trosai dažniausiai lūžta jų tvirtinimo vietose, nubrūžinami jei deformavosi visa vartų konstrukcija, bei genda po to kai nukrenta nuo vartų būgnų ir susigarbanoja (sulinksta).
Vartų sandarinimo gumos.
Sandarinimo gumos išdėstomos per visą vartų perimetrą ir vadinamos apatine vartų guma, viršutine guma, bei šoninės gumos. Sandarinimo elementų medžiagos gali būti skirtingos: gumos ir kitokie plastikai. Dažniausiai vadiname varų sandarinimo gumomis. Gumų profilio forma būna labai skirtinga ir priklauso ne tik nuo gamintojo, bet ir nuo paskirties. Pavyzdžiui apatinė guma gali būti specialiai pritaikyta veikti kartų su pneumojutikliu, optiniu arba kontaktiniu jutikliu (OSE, 1K2, 8K2). Gumos nusidėvi, todėl užsakant naują gumą būtina žinoti jos profilio formą, jos matmenys, paskirtį, ir jos sandarinimo elementus.
Vartų skląsčiai.
Skląsčiai būna buitiniai bei pramoniniai. Skląsčiai užrakina ir atrakina vartus tik iš vidaus. Jie skiriasi savo matmenimis bei patvarumu. Kuo ilgesnė skląsčio eiga, tuo jis patikimesnis ir atsparesnis įvairioms vartų deformacijoms, poslinkiams ir kitokiems defektams. Jei bus naudojama vartų automatika, svarbu atkreipti dėmesį į galimybę prie skląsčio pritvirtinti skląsčio padėties jutiklį, kuris blokuotų automatikos veikimą. Skląstis turėtų būti sumontuotas taip, kad jo negalima būtų atidaryti per ventiliacines groteles arba tiesiog pastūmusvartų plokštumą į šoną. Dažniausiai skląstis gali būti sumontuotas tik antroje vartų sekcijoje nuo apačios.
Vartų spynos.
Vartų spynos būna buitinės ir pramoninės. Jų veikimo principas analogiškas skląsčiui, tačiau jos turi galimybę atrakinti vartus su raktu tiek iš vidaus tiek iš išorės. Dažniausiai vartų spyna, kaip ir skląstis gali būti sumontuoti tik antroje vartų sekcijoje nuo apačios. Gana dažnai vartotojai patys sugalvoja papildomus rakinimo būdus, pavyzdžiui, iš vidinės vartų pusės ties ratuku įrengia paprastą pakabinamą spyną.
Vartų rankenos.
Vartų rankenos būna labai skirtingos. Vienos skirtos kilnoti rankomis, kitos skirtos spausti koja, dar kitos yra saugios nes nelūžta ir už jų neįmanoma užsikabinti. Rankenos taip pat būna buitinės - kuklesnės, ir net metalinės stambiems pramonės vartams. Rankenos būna sujungtos su vartų spyna ir pasukamos. Jei naudojama vartų automatika, šios spynos turėtų būti visuomet atjungtos.
Pavaros veleninės.
Kilnoti rankomis didelius vartus yra sunku, o kartais tiesiog neįmanoma. Todėl naudojamos galingos veleninės pavaros.
Tai pakeliamų vartų pavaros, užmaunamos tiesiogiai ant vartų spyruoklių veleno arba tvirtinamos prie vartų ir per papildomą grandininį reduktorių sujungiamos su velenu. Pavaros suka veleną į vieną arba kitą pusę, tokiu būdu nuleistamos arba pakeldamos vartus.
Svarbu. Jei besiliaidžiantys vartai užstrigs, o pavara toliau suksis, tai nukris trosai ir susidarys pavojinga situacija.
Tokios pavaros dažniausiai naudojamos pramonėje. Buitiniuose vartuose, kai nėra galimybės įrengti pavaros su kartimi, naudojamos supaprastintos veleninės pavaros.
Jei vartai yra buitiniai (lengvi), tai jų svorio nepakanka užtikrinti ilgalaikį (daugiametį) veikimą be rūpesčių. Tokius vartus nesudėtinga pakelti rankomis bent per porą centimetrų, to pasekoje nukris vartų trosai ir vartai nebeveiks. Įvairios priemonės, kaip trosų įtempimo jutikliai, skląsčiai, elektromagnetai iš esmės nekeičia situacijos, todėl reikia ieškoti kitokių sprendimų.
Jei vartai yra sunkūs, situacija keičiasi. Tikimybė, kad nukris vartų trosai neišnyksta, bet ženkliai sumažėja. Labai apsimoka įrengti trosų įtempimo jutiklius, skląsčius su jutikliais bei elektromagnetus. Tačiau padaugėjus automatikos elementams reikės skirti lėšų ir laiko jų periodinei priežiūrai.
Veleninės pavaros vartams būna labai galingos ir skirtingo intensyvumo. Vartų pavaros būna su varikliais 24 voltų (intensyvaus naudojimo), vienfazės 220V (vidutinio intensyvumo) ir trifazės 380 voltų (vidutinio ir intensyvaus naudojimo).
Svarbu pasirinkti pavarą pagal sankabos atrakinimo būdą. Rinkoje dominuoja trys variantai.
Pirmas sankabos atrakinimo variantas yra patraukiant troselį (virvutę), atlenkiant arba pasukant rankenėlę. Toks sankabos atrakinimas yra labai paprastas, jis montuojamas žmogui pasiekiamoje vietoje ir trunka apie sekundę. Tačiau, jei vartai sugedę arba dingo elektros tiekimas, toks atrakinimo būdas yra pavojingas. Pavojus dvejopas. Atrakinti vartai gali nenuspėjamai griūti (pajudėti) ir sužeisti arba gali būti sulaužyta pavara ir vartai. Tokių atvejų tikimybė yra gana didelė.
Antras sankabos atrakinimo variantas yra tempti (vynioti) grandinę, kuri surišta su sankabos reduktoriumi. Realiai tokiose pavarose sankabos nėra, o tiesiog per grandininį reduktorių sukamas pavaros variklis. Sankabos grandinė yra žmogui pasiekiamame aukštyje, ją vynioti užtrunka daug laiko, kartais iki kelių minučių. Todėl, jei kilo gaisras, tai per minutę tespėsite tik šiek tiek kilstelėti vartus. Tačiau tokia sankaba tam tikrame kontekste yra žymiai saugesnė nei atrakinama per sekundę. Labai maža tikimybė kad griūs vartai ar sulūšpavara.
Trečią sankabos atrakinimo būdą teisingiau vadinti sankabos nebuvimu. Rankomis sukama speciali rankenėlė, kuri suka pavaros variklio veleną. Sukti reikia aukštai palypėjus kopėčiomis arba stovint ant keltuvo. Vartų atidarymas užtrunka labai ilgai, todėl reikia gerai apgalvoti įvairias situacijas prieš naudojant tokio tipo pavaras.
Reikia žinoti, kad naudojant pavaras su neatrakinamomis sankabomis pabrangsta ir pačių vartų profilaktiniai darbai, nes nedemontavus vartų pavaros neįmanoma patikrinti vartų balanso ir spyruoklių būklės. O atlikus profilaktinius darbus būtina iš naujo reguliuoti vartų eigą, o tai reikalauja specialisto žinių. Reali situacija yra tokia, kad dėl ilgai trunkančio ir brangaus serviso, vartotojai aplamai atsisako tokių paslaugų ir automatika bei vartai naudojami iki suges arba taps akivaizdžiai pavojingais.
Jokios vartų automatikos nepritaikytos kilnoti vartų su nesubalansuotomis spyruoklėmis, todėl pavaros labai greitai nusidėvi.
Veleninių pavarų valdymo blokai.
Veleninės pavaros gali būti valdomos mygtukais be jokios elektronikos.
Užsakovui pageidaujant gali būti įrengtas elektroninis valdymo blokas. Jis suteikia komforto bei viename kontekste šiek tiek padidina saugumą, kitame kontekste sumažina.
Prie elektroninio vartų valdymo bloko galima prijungti radijo įrangą ir valdyti pulteliu, galima prijungti kodines spynas arba kortelių skaitytuvą, apsauginius fotojutiklius, jautrias vartų apatinės briaunos optines, kontaktines arba pneumatines gumas (OSE, 1K2, 8K2), signalinius švyturėlius (žybsinčias lempas), įjungti automatinio uždarymo funkciją, galima panaudoti atsipalaidavusių trosų jutiklį, elektromagnetines spynas, šviesoforus, kompiuterius ir t.t.
Pavarose su 24 voltų varikliais valdymo blokas jau būna dažniausiai integruotas. Belieka pažiūrėti ar jame esančios funkcijos tenkina Jūsų reikalavimus.
Pavaroms su 220 voltų variklais ir su 380 voltų variklais jų gamintojas dažniausiai pasiūlo keletą elektroninių valdymo blokų. Reikėtų vadovautis gamintojo rekomendacijomis.
Svarbiausi kriterijai renkantis vartų valdymo bloką yra pavaros ir valdymo bloko suderinamumas. Elektros tinklo įtampa, pavaros variklio tipas, variklio įtampa, variklio galingumas, galinių padėčių (galinukų) tipas (būna mechaniniai ir elektroniniai galinukai).
Kiti kriterijai būtų tokie: ar yra automatinio uždarymo funkcija, ar palaikomos atskiros vartų valdymo komandos “stop”, “atidaryti”, “uždaryti”, atskira komanda “stop” arba “pilnas reversas” atsiradus kliūčiai.
Pavaros su kartimi.
Garažo vartų pavara su kartimi tai minimalaus būtino komplekto automatika. Tokio tipo automatikos yra populiariausios buitiniuose garažo vartuose ir neaukštose pramoniniuose vartuose. Pavarose jau yra įdiegtas (integruotas) elektroninis valdymo blokas.
Pavara su kartimi tvirtinama prie vartų angos sąramos bei lubų ir tempia arba stumia vartų plokštumą (sekcijas). Tikimybė, kad naudojant tokią pavarą, trosai nukris nuo būgnų yra nenulinė, bet labai maža.
Pavarose su kartimi naudojami 24 voltų varikliai (intensyviam ir vidutiniam naudojimui), vienfaziai 220 voltų varikliai (mažo ir vidutinio intensyvumo) bei trifaziai 380 voltu varikliai (vidutinio ir didelio intensyvumo).
Pavarų sankaba atsirakina labai lengvai. Jei garaže nėra atskirų durų, tai vartuose būtina įrengti avarinę spynelę sujungta su pavaros sankaba. Avarinė spynelė vartams padės tuomet, kai dingsta elektra, sugenda vartų automatika arba pametamas radijo pultelis.
Išvykstant ilgesniam laikui pageidautina atjungti pavarą nuo elektros tinklo, o vartuose sumontuoti skląsti arba spyna, tačiau, grįžę nepamirškite juos atrakinti.
Integruoti valdymo blokai.
Integruoti valdymo blokai (dažniausiai pavarose su kartimi) jau turi visas pagrindines vartų pavaros valdymo funkcijas: radijo įrangą su pulteliais, žybsintį švyturėlį ir lempą garažo apšvietimui. Yra numatyta galimybė prijungti laidinį mygtuką bei apsauginius fotojutiklius. Be to, valdymo blokuose įdiegta elektroninė sistema, kuri stabdo (reversuoja) vartų judėjimą, jei jų kelyje atsiranda kliūtis arba padidėja pasipriešinimas vartų judėjimui. Ne visuose valdymo blokuose yra visos funkcijos. Todėl prieš įsigydami pavarą, pasidomėkite valdymo bloko galimybėmis ypač jei Jūsų pavara bus naudojama, pavyzdžiui, kartu su priešgaisrine sistema arba sudėtingaparkingo valdymo sistema.
Integruoti valdymo blokai yra pritaikyti valdyti tik jiems skirtą variklį, tik jiems skirtus galinių padėčių jutiklius (mechaninius, magnetinius, elektroninius, optinius) ir tik jiems skirtus fotojutiklius. Be to, valdymo bloke dažnai būna integruotas radijo imtuvas ir tik su juo veikiantis pulteliai. Tačiau, dauguma gamintojų numatė galimybę prijungti kitokią išorinę radijo įrangą.
Daugiau žiūrėkite žemiau “Bendri vartų ir automatikų priedai”.
Vyriai, lankstai vartams.
Svarbiausi reikalavimai vyriams yra patvarumas, ilgaamžiškumas, apsauga nuo rūdijimo.
Vyriai būna privirinami ir būna prisukami.
Vyriai būna be guolių, su šrateliu ir su guoliais. Visi turi ir pliusų ir minusų. Naudokite pagal savo poreikį.
Jei bus naudojama atveriamų vartų automatiką, gali tekti permontuoti vyrius ir varčias kiek kitoje vietoje.
Be to turėtų būti įrengta papildoma standumo briauna, prie kurios bus tvirtinamą automatikos pavarą.
Jei vartų stulpai dar nesumontuoti, tai numatykite juose įleistines metalines dalis prie kurių bus tvirtinamos pavaros, bei numatykite kanalus pro kuriuos bus išvedžiojami kabeliai elektros tinklo, pavaroms, fotojutikliams, žybsinčiam švyturėliui bei antenai. Įleistinių detalių padėtis turi atitikti būsimų pavarų matmenys. Geriausia yra pasitarti su vartų automatikos montuotojais ir pasidomėti automatikos instrukcija.
Gamintojai ir vartotojai skirtingai supranta atveriamų vartų automatikos atsarginių dalių savoką.
Gamintojai turi omenyje užbaigtus stambius mazgus, tokius kaip pavara, valdymo blokas, mirksinti lempa,fotojutiklio komplektas, pultelis...
O vartotojai galvoja, kad galima atskirai įsigyti tik variklį, arba tik stūmoklį, arba tik vieną fotojutiklio dalį, arba tik jo gaubtelį, arba atskirai įsigyti tik pultelio korpusą bei varžtelius po vieną....
Ne visos įmonės parduoda atveriamų vartų pavarų atsargines dalis.
Kai kurių vartų automatikos gamintojų atsarginių dalių aplamai nėra (kinų, lenkų ir kitų įvežtų į Lietuvą mažais kiekiais).
Gana dažnai įmonės parduoda tiesiog visą naują pavarą arba išardo ją atsarginėms dalims, dėl to jos labai pabrangsta.
Nėra gerų ar blogų kiemo vartų automatikų. Patartume įsigyti pavaras kiek geresnes nei jums dabar reikalingos ir nepriekaištingai jas sumontuoti bei suderinti.
Dauguma pirmalaikių gedimų susiję su netinkamos automatikos pasirinkimu, nekokybišku jos montavimu ir neteisingu programavimu.
Elektroniniai valdymo blokai vartams.
Atveriamų vartų automatikos valdymo blokai dažniausia būna sumontuoti atskiroje dėžutėje netoli pavarų.
Sugedus atveriamų vartų automatikos valdymo blokui, jį nesudėtinga pakeisti nauju, gana dažnai jį galima pataisyti, tačiau jei jis programuojamas, tai teisingai užprogramuoti, neturint patirties, bus sudėtinga.
Valdymo blokai skirti 220 voltų variklių valdymui gana dažnai gali būti pakeisti kitų gamintojų analogiškais valdymo blokais. Tačiau vis vien būtina patikrinti ar atitinka variklių galingumas, fotojutiklių veikimo ir prijungimobūdai, ar tiks mirksinti lempa, ar sutampa radijo imtuvai, ar sutampa pavarų valdymo būdai, pavyzdžiui, pertelefonspynę ir t.t.
Valdymo blokai skirti 24 voltų variklių valdymui yra labai siaurai specializuoti ir dažniausiai tarpusavyje visiškai nesuderinami. Todėl reikėtų ieškoti originalaus valdymo bloko.
Daugiau žiūrėkite žemiau “Bendri vartų ir automatikų priedai”.
Gembės vartams.
Stumdomų vartų gembę apibūdina matmenys, profilio forma, metalo kokybė ir atsparumas korozijai.
Jei gembė prailginta (sudurta iš dviejų dalių) svarbų atkreipti dėmesį į suvirinimo siūlės vidinės pusės kokybę.
Gembės profilis turi idealiai atitikti vežimėlį su ratukais. Stumiant vežimėlį gembėje, bent apytiksliai galima įvertinti gembės vidinio paviršiaus būklę. Gembių, esančių mūsų rinkoje ir gembių iš "Rolling Center" kokybė labai skiriasi.
Vežimėliai su ratukais vartams.
Vežimėliai su ratukais naudojami stumdomų vartų gembėse. Jie būna plastmasiniai, metaliniai, su įvairios kokybės uždarais ir atvirais guoliais, įvairių matmenų ir skirtingų konstrukcijų. Esminis skirtumas yra jų patvarume. Vieni skirti labai lengviems slenkantiems vartams vasarnamyje, kiti veikia intensyvaus vartų naudojimo pramoniniuose objektuose.
Prilaikantys ratukai vartams.
Tai stumdomų vartų viršutinis vienas arba du ratukai, kuriu paskirtis neleisti vartams nukristi į šoną. Kartais vietoj šio ratuko šeimininkai sumontuoja tinkančio diametro guolį. Padidėjus trinčiai prilaikantys ratukai garsiai ir nemaloniai girgžda. Verta sutepti.
Gaudyklės vartams.
Gaudyklės paskirtis stumdomuose vartuose yra prilaikyti vartų galą uždarytoje padėtyje. Tai apsaugo stumdomus vartus nuo didesnių vėjo šuorų bei vandalų.
Krumpliastiebis vartams ir automatikai.
Krumpliastiebis būna pagamintas iš plastiko, metalo padengto plastiku bei skirtingo metalo. Iš esmės krumpliastiebio padengimas neįtakoja stumdomų vartų triukšmingumo. Visi veikia pakankamai tyliai. O patvariausi yra tie, kurie padaryti iš storiausio ir kokybiško metalo.
Krumpliastiebiai skiriasi atstumu tarp dantukų, kuris vadinamas moduliu ir ženklinamas raide “M”. Krumpliastiebiai būna skirtingo pločio ir, dažniausiai, supjaustyti gabaliukais po vieną metrą.
Krumpliastiebiai tvirtinami prie stumdomų vartų dvejopai: privirinant krumpliastiebį, ir privirinant tik veržles.
Krumpliastiebį reikėtų pasirinkti pagal vartų ir automatikos gamintojų rekomendacijas, atsižvelgiant į vartų svorį bei eismo intensyvumą.
Integruoti valdymo blokai vatams.
Stumdomų kiemo vartų automatikose, dažniausiai, būna integruoti valdymo blokai, kurie idealiai atitinka pavaros charakteristikas, todėl valdymo blokų pakeitimas į kitokius, ne visuomet pageidaujamas, bet kartais įmanomas.
Kartais vienai pavarai gamintojas rekomenduoja skirtingus valdymo blokus, todėl kai perkate ar modernizuojate vartų automatiką, paskaitykite valdymo blokų instrukcijas. Vienodai atrodančios stumdomos kiemo vartų automatikos kaina ir jos galimybės gali ženkliai skirtis.
Daugiau žiūrėkite žemiau “Bendri vartų ir automatikų priedai”.